Meny

Dette MÅ du kunne om sosiale medier

Kursleder(e): Pernille Scheele, Ingrid Nergården Jortveit og Ståle de Lange Kofoed
Sosiale medier er ikke lenger et fremmed begrep. Men, hvordan skal vi lykkes med å bruke SoMe til research og publisering? Hjelpen er her!
Vi har samlet noen av bransjens dyktigste hoder for å lære deg hvordan du finner og utnytter informasjon i sosiale medier, hvordan nå og forstå brukerne, skjønne hvordan Facebook, Instagram og Snapchat er «skrudd sammen» - og om etikk i det sosiale minefeltet.
 

Du lærer:

•         Å finne og skille ut den gode informasjonen i de mest kjente sosiale mediekanalene
•         Verktøy for å publisere i sosiale kanaler
•         Hvorfor du bør ha et forhold til sosiale medier
•         Hvordan de forskjellige kanalene fungerer
•         Beste måter å nå dine brukere på, hva som fungerer/ikke fungerer
•         Presseetiske problemstillinger i forhold til innhenting, publisering og verifisering av informasjon
 

Passer for:

Alle journalister, mellomledere og redaktører.
Krever ingen forkunnskaper. 
 

Krav til utstyr/programmer: 

Ta med egen laptop! Det er en fordel om du har konto på de mest kjente sosiale mediekanalene.
 

Kursavgift:

 Medlemmer* kr 5900 ,-/ andre kr 7 900,-
*Forutsetter at du er kvalifisert til medlemskap i norske presseorganisasjoner (NJ eller NR).

Praktisk info:

 Opphold dekkes av deltaker, Reise etter IJs regler for reisestøtte.

I Fredrikstad har vi hotellavtaler til rabatterte priser.

Kursholderne:

PernilleScheele
Pernille Scheele
er arbeidsleder på NRKs sosiale medier-desk, nyopprettet april 2015 – somedesken drifter og har ansvaret for NRK på Twitter, Facebook og Instagram. Før det medarbeider i NRK Sport og NRK Østlandssendingen.
Jobbet som kursholder i NRK med hovedvekt på sosiale medier, bilder i sosiale medier og mobilfotografering siden 2012. Vant med NRK Sport sitt Insta-team Beste kundeengasjement med @NRKSport på Social Media awards 2014. I tillegg er Scheele hobbyfotograf. Hun var på Instagram sin "suggested user to follow"-liste i april 2014. Co-manager @igersoslo.  


Ingrid Nergården 1

Ingrid Nergården Jortveit er 42 år gammel og jobber med presseetikk i Norsk Presseforbund, for Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Hun er tidligere journalist og har jobbet i NRK, både med radio og tv, nyheter og underholdning, og i avisa Gudbrandsdølen Dagningen (GD). 
Jortveit har en mastergrad i medievitenskap fra Universitet i Oslo og lektorutdannelse (PPU) fra Høgskolen i Buskerud.
 
 Stale de Lange Kofoed 01
Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Hans spesialområder inkluderer effektiv nettsøking i søkemotorer og i sosiale medier, bruk av smarttelefonen som journalistverktøy og datavisualisering. Ha ga i 2014 ut boken «Praktisk håndbok i digital historiefortelling». Ståle har holdt IJ-kurs på fem kontinenter og er erklært basketballfanatiker!  

Fredrikstad 28. til 29. august kr. 5900,-

Søk om plass: Dette MÅ du kunne om sosiale medier