Meny

Dette gjorde vi (og dere) på IJ i 2018

Her kan du se (noe av) det vi har gjort i året som har gått, hvilke kurs som var mest populære og hvilke bedrifter som har hatt flest ansatte på kurs.
ij-terrasse2018_650px
Nederst på siden kan du se en oversikt over all aktivitet i 2018.

Hele 223 bedrifter har hatt én eller flere ansatte på kurs (IJ, START – og samarbeidskurs). I tillegg har 80 frilansere vært på kurs 92 ganger (det vil si at noen av de samme personene har tatt flere kurs).

Vi har hatt 60 små og store oppdrag som er gjennomført internt i mediehus og andre bedrifter.

Våre fagmedarbeidere og våre eksterne kursledere introduserer jevnlig kursnyheter på kursmenyen – i 2018 lanserte vi ni.

En av kursnyhetene var Bli en innsynsjeger på to dager med kursleder Tarjei Leer-Salvesen. Det ble en suksess og er det fjerde mest populære kurset i 2018 med hensyn til antall kursdeltakere (Se listen Mest populære kurs i 2018 lengre ned i saken). Du har en ny sjanse til å delta 25. og 26. april! Meld deg på her om du vil sikre deg en plass! Hvis du vil tjuvstarte, har Tarjei laget en liste over konkrete søkeord som vil hjelpe deg å finne saker i postjournalene.
 
De finner du her: Slik finner du gode saker i postjournalene

START-kursene hadde dobbelt jubileum i 2018 med 50 gjennomførte kurs gjennom 25 år. START-kurset er til for deg som jobber med journalistikk, men som mangler formell utdanning. I tillegg til faglig innføring i yrket, kan du ta eksamen ved Høgskulen i Volda. 

Ordningen finansieres av Norsk Journalistlag (NJ) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL). START-kursene har vært viktige for mange journalister og redaksjoner, og hver dag ser vi bylinene til tidligere STARTere. Flere av dem fyller i dag sentrale roller i bransjen. 

I tillegg til det vanlige START-kurset, holdt vi ReSTART og START Gravejournalistikk.
 
Les også: START-kurset har startet mange gode karrierer

Vi har levert faglig innhold til STUP og NRK-STUP: Strategisk bruk av sosiale medier i Stavanger, Skriv enkelt og smart og XL-reportasjen på Koster/Sverige, Innovasjon og nyskaping i mediehuset i Oslo og på Berkeley/California, Web-TV som virker i København, Digitale longreads og Power of Narrative i København og Boston, og Neighborhood News i Chicago.  

Les også: Dei er små, uavhengige, digitale og lokale. Og dei greier seg fint
 
Vi har holdt flere spennende samarbeidskurs. I forkant av SKUP-konferansen holdt vi som vanlig SKUP og IJs graveskole - med rekordpåmelding! Sammen med LO og NHO inviterte vi 20 journalister til to fagdager for å lære om arbeidslivet; om jus, lønnsoppgjør, sysselsetting og fremtidsutsikter for norsk økonomi og arbeidsliv, samt faktasjekk. 

Les også: Journalister skal lære om arbeidslivet 

Med støtte fra Finansmarkedsfondet kjørte vi tre av fire fagsamlinger (første modul ble avholdt i desember 2017) hvor vi gikk under huden på finans- og næringslivet. Samling 2 foregikk i Oslo og Berlin, samling tre i Fredrikstad og samling 4 i London. 

I august fikk vi en ny kollega – fagmedarbeider Hanne Kirknes Løvik. Hanne er godt i gang med å holde kurs, og har allerede hatt flere oppdrag ute i redaksjonene og holdt en sesjon på årets Data-SKUP. På høstmøtet til Norsk Redaktørforening holdt hun minikurset Kartlegging av lokale data, og viste redaktørene hvordan redaksjonen med enkle grep kan forbedre kompetansen på datajournalistikk og visualisering. Vil du at Hanne skal komme til din redaksjon å lære dere smått og stort om datajournalistikk? Ta en kikk på bedriftskursmenyen vår her.

Les også: Slik realiserer du din datasak i en hektisk hverdag

I tillegg til små og store kurs og konferanser, har noen av oss vært langt avgårde for å tilegne seg mer kunnskap som vi kan dele med dere. Blant annet har vi besøkt Power of the Narrative i Boston og Collaborative Journalism Summit i New Jersey. 

Ideen om at det er best å gjøre ting selv er godt rotfestet i mediene. Men det finnes strålende eksempler på hva journalistisk samarbeid kan føre til av avsløringer og saker. Institutt for Journalistikk med fagmedarbeider Asgeir Olden i spissen har satt seg som mål å bli et senter for journalistisk samarbeid i Norge. Hvis du kan tenke deg å høre mer om dette, ta kontakt med Asgeir.
 
Les også: Journalistisk samarbeid – kan det være noe for oss?

For sjuende året på rad har IJ drevet omfattende og variert kursvirksomhet for kolleger i Midtøsten med tidligere IJ- leder Frode Rekve som ansvarlig. Prosjektet heter Frie Medier og drives med støtte fra Utenriksdepartementet.

IJs Frie Medier har holdt mange kurs og bidratt på ulike konferanser for journalister fra hele Midtøsten for å bidra til økt kvalitet på journalistikken og økt presse- og ytringsfrihet. I 2018 har det særlig vært lagt stor vekt på å utvikle nye tv- kurs.
 
Vårens kurs ligger klare på nettsiden og (fortløpende) på Facebook. Ta en kikk og søk om plass tidlig, så er du sikker på å få plass på det kurset du ønsker.

Og PSST! Hvis du melder deg på innen 20. januar er du med i trekningen av en valgfri Apple Watch Series 4.

Se vårens kursmeny HER

Og du, hvis du har følelsen av at det er vanskelig å lære noe helt nytt burde du ta en kikk på denne lille filmen laget av to kursdeltakere: En film om å lære hele livet

Takk for i år, og velkommen på kurs i 2019!

MEST POPULÆRE KURS I 2018

 Disse ti kursene har hatt flest deltakere i 2018 (IJ, START – og samarbeidskurs).

1. Lær video med mobil
2. Videojournalist med iPhone
3. Innføring i Google Analytics
4. Bli en innsynsjeger på to dager 
5. SKUP og IJs graveskole
6. Lær å lage podkast som virker
7. Fortell godt med Snapchat og Instagram stories 
8. Digital journalistikk, sosiale medier og SEO
9. Rå research: Slik utnytter du gullgruven sosiale medier
10. Adobe After Effects – trinn 1 

BEDRIFTER MED FLEST ANTALL DELTAKERE I 2018 

Disse femten bedriftene har hatt flest ansatte på kurs i 2018 (IJ, START – og samarbeidskurs). 

1. NRK 
2. VG
3. TV2
3. ABC Nyheter 
5. LO Media
6. Sykepleien
7. Aftenposten
7. Dagbladet
7. Dagens Næringsliv
7. Kommunal Rapport
11. Aller Media
11. Budstikka
11. DNB
14. Oppland Arbeiderblad
14. Tønsbergs Blad
 

ALLE SOM HAR VÆRT PÅ KURS I 2018

Vi har hatt deltakere fra følgende bedrifter (IJ, START -og samarbeidskurs). Listen er alfabetisk og rekkefølgen gjenspeiler ikke antall deltakere fra hver enkelt bedrift.


07 MEDIA AS
ABC Nyheter
Adresseavisen AS
Advokatbladet
Aftenposten
Agderposten
Akershus Amtstidende
Aldeles AS
Aller Media
AmbulanseForum
Apollon
AS Vinmonopolet
Avisa Nordland
Avvir-Sami aviisa
Babyverden.no
Barentssekretariatet 
Bergen og Hordaland Turlag
Bergens Tidende
Bergensavisen
Bioingeniøren
Bioteknologirådet
Bondevennen
Borg Bispedømmeråd
Brønnøysunds Avis
Budstikka
Bygdebladet
Bygdeposten
Bærum Kulturhus
Caverion Norge
Centerteam 
Dagbladet
Dagen
Dagens Medisin
Dagens Næringsliv AS
Dagsavisen
Den norske tannlegeforenings tidende
Det Norske Hageselskap 
Diabetesforbundet
DinSide 
DNB
DRAMATIKKENS HUS
Drammens Tidende
E24  Dine Penger
Econa
Egmont Publishing 
Entra ASA
Espressospesialisten AS
Fagbladet
Finansfokus
Firdaposten
Fiskeribladet
Fontene
Forskerforum
Forskning.no
Forsvarets Forum
Forsvarsmateriell
Frambu
Fredriksstad Blad 
Fremover
Fri Tanke
*Frilanser
Fædrelandsvennen
Glåmdalen
Gudbrandsdølen  Dagningen
Hadeland
Halden Arbeiderblad
Hamar Arbeiderblad
Haramsnytt
Haugesunds Avis
Havforskningsinstituttet
Helgelendingen
Hus & Bolig
Hørselshemmedes Landsforbund (HLF)
Høyskolen Kristiania
Ingeniørenes stemme
Intrafish Media
iTrømso
Jakt & Fiske
Jarlsberg Avis
Jærbladet
Journalisten
Kampanje Forlag
Kirkens Nødhjelp
Kiwa Teknologisk Institutt
Klassekampen
KLP
Kolle Kommunikasjon 
Kommunal Rapport
KS Bedrift 
Laagendalsposten
Landsorganisasjonen i Norge
Lettlest media/Klar tale
Lister
LO Media
Lofotposten
Lofottidende
Lokalmedia AS
Manchester United Supporters Club Scandinavia
Mastiff AS
Mattilsynet
Mediamania AS
Medier24 AS
Medietilsynet
Messel Media
Moelven Industrier asa
Morgenbladet
Moss Avis
Namdalsavisa
Nationen
Nettavisen Khrono
NETT NO
NewsWire
NORAD
Nordland Fylkeskommune
Nordlys
Nordstrands Blad
Norges Bank
Norges Handelshøyskole
Norges Idrettshøgskole
Norges Juristforbund
Norges Optikerforbund
Norsk Fiskeoppdrett AS
Norsk Folkehjelp
Norsk Journalistlag
Norsk Luftambulanse
Norsk Telegrambyrå
Norsk Treteknisk Institutt
NRK 
NRK Dokumentar og samfunn
NRK Finnmark
NRK Fjernsynsarkivet
NRK Forbrukerinspektørene
NRK Hedmark og Oppland
NRK Hordaland
NRK Møre og Romsdal
NRK Nordland
NRK Nyheter Marienlyst
NRK Researchsenteret
NRK Rogaland
NRK Sápmi
NRK Sport
NRK Sørlandet
NRK Telemark 
NRK Troms 
NRK Trøndelag
NRK Vestfold
NRK Østafjells 
NRK Østfold
NRK Østlandssendingen
nrk.no
NTNU
Nyhetsgrafikk.no
Næringslivets sikkerhetsorganisasjon
Oppland Arbeiderblad
Orkla Foods Norge
Os og Fusaposten
Oslo Fotokunstskole
Oslo kommune
P4 Radio Hele Norge
Parat
Plan
Politiforum
PriceWaterhouseCoopers
På høyden
Radio Latin Amerika
Rana Blad
Redningsselskapet
Regnskogfondet
Ren Mat
Ringerikes Blad
Risør videregående skole
Rogalands Avis
Romerikes Blad
Romsdals Budstikke
Ryfylke
Røde Kors
Sandefjords Blad
Se og Hør 
Sjømannskirken
Smaalenenes Avis
Sparebank 1 Forsikring AS
Statnett
Stavanger Aftenblad
Stefanusalliansen
Stiftelsen Tinius
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle
Strandbuen
Strømmestiftelsen
Sunnhordaland
Sunnmørsposten
Svin
Sykehuset Østfold
Sykepleien
Sørlie og Sørlie AS
Teknisk Ukeblad Media
Telemarksavisa
Thomas Anthun Nielsen
Tidens Krav AS
Tidsskrift for Den norske legeforening
Tidsskrift for Norsk psykologforening
Troms Folkeblad
TV2
Tønsbergs Blad
UiT Norges arktiske universitet
UNINETT Norid AS
Unio
Universitetet i Bergen
Universitetet i Oslo
Utdanning
Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet
Valdres Media
Varden AS
Verdens Gang
Vestnytt
Vest-Telemark Blad
VGTV 
Vågenavisa
Våre Veger
Vårt Land
Østfold Fylkeskommune
Østlands-Posten
Åndalsnes Avis

*i tillegg har 80 frilansere deltatt på kurs

ALLE IJ-KURS I 2018 

Antall ganger kurset er oppført i listen, er antall ganger kurset er gjennomført. Listen er alfabetisk. Dersom annet sted ikke er spesifisert, er kurset gjennomført i Fredrikstad.


Adobe After Effects - Trinn 1
Adobe After Effects - Trinn 1
Adobe After Effects TRINN 2
Adobe Premiere Pro Trinn 1
Adobe Premiere Pro Trinn 1
Aktuell etikk, Oslo
Bli en innsynsjeger på to dager
Bli en innsynsjeger på to dager
Bli en innsynsjeger på to dager
Bruk Facebook smartere: Facebook-grupper
Dette må du kunne om sosiale medier
Digital journalistikk, sosiale medier og SEO
Digital journalistikk, sosiale medier og SEO
Faktasjekk med Faktisk.no, Oslo
Faktasjekk med Faktisk.no, Oslo
Featuren – journalistikkens dronning
Finn tallene, og lær deg å forstå dem
Fortell godt med Snapchat og Instagram stories, Oslo
Fortell godt med Snapchat og Instagram stories, Oslo
Historiefortelling på TV og video med Torben Schou
Informasjonsdesign og datavisualisering
Innføring i Google analytics, Oslo
Innføring i Google analytics, Oslo
Innføring i Google analytics, Oslo
Innføring i Google analytics, Oslo
Innføringskurs i YouTube, Oslo
Intervjuteknikk: Lenas metode
Journalistisk hackathon – realiser din datasak
Kulturjournalistikk rett på nett, Oslo
Lag videografikk til din bedrift
Lær video med mobil
Lær video med mobil
Lær video med mobil
Lær video med mobil
Lær å lage podcast som virker, Oslo
Lær å lage podcast som virker, Oslo
Lær å skrive kommentarer
Magasiner: Mobil først, New York
Reportasjeledelse
Reportasjeledelse
Rå research: Slik utnytter du gullgruven sosiale m
Rå research: Slik utnytter du gullgruven sosiale m
Språkets finmekanikk
Videojournalist med iPhone
Videojournalist med iPhone
Videojournalist med iPhone
Videojournalist med iPhone
WOW! Slik skal det fortelles

ALLE START-KURS I 2018 

Listen er i kronologisk rekkefølge.

START 48, samling C
START 49, samling A
START 48, samling D
ReSTART 6, samling A 
START 49, samling B
START 48, eksamen
START 49, samling C
ReSTART 6, samling C
ReSTART 6, samling B
START gravejournalistikk - 1. samling  
START 50, samling A
START 49, samling D
START gravejournalistikk - 2. samling
START 49, eksamen
START 50, samling B
 

ALLE SAMARBEIDSKURS I 2018

Listen er i kronologisk rekkefølge.

Frie medier 2018*: «Storyteling på tv og video», fire dagers kurs for 40 mastergradsstudenter på Jordan Media Institute i Amman/Jordan.
Under huden på finans- og næringslivet, modul 2 i Oslo og Berlin – et prosjekt støttet av Finansmarkedsfondet.
SKUP og IJs Graveskole/Tønsberg – i samarbeid med SKUP.
Under huden på finans- og næringslivet, modul 3 i Fredrikstad – et prosjekt støttet av Finansmarkedsfondet.
Frie medier 2018*: «Rådgivning for nyhetsjournalistikken i Al Mamlaka public service tv», to dagers veiledning og diskusjon med 8 profesjonelle hovedprodusenter for nyhetene, Amman
Frie medier 2018*: «Journalistisk evaluering av nyhetene i Al Mamlaka-tv». To dager for hele nyhetsstaben, ca 25 reportere i Amman.
Under huden på finans- og næringslivet, modul 4 i London – et prosjekt støttet av Finansmarkedsfondet.
Frie medier 2018*: «Bedre kvalitet på pressefotografiene». Fire dagers moderne digitalt fotokurs for 40 mastergradsstudenter på JMI i Amman, Jordan.
Frie medier 2018: «Effektiv videoproduksjon på web og sosiale medier», 20 reportere og frilansere i Radio Rozana i Gaziantep, Tyrkia.
Arbeidslivsjournalistikk – i samarbeid med LO og NHO.
Frie medier 2018: «Storyteling med levende bilder i alle medier», to dagers kurs for 14 gravejournalister fra hele Midtøsten, og en lengre forelesning om samme tema for 60 reportere på årskonferansen for Arabian Reporters for Investigative Journalism, Jordan.

*Frie medier er et prosjekt i samarbeid med Utenriksdepartementet
 

Siste nytt fra IJ