Meny
reportasjeledelse_2022__foto-leif-arne-danielsen
Fra reportasjelederkurs på IJ tidligere i år. Foto:Leif Arne Danielsen

Dette kan du lære på Institutt for Journalistikk i høst

Flere hundre journalister og mediefolk har gitt innspill til hvilke kurs de ønsker og trenger. Blant nyhetene på IJ i høst er “Gå live!” og “Etikk og journalistikk for utviklere”, mens mange tradisjonelle kurs allerede er fulle. 

-       Vi merker at kompetanseutvikling er blitt et større satsningsområde i flere redaksjoner, sier IJ-leder Siri Skaalmo.

Denne høsten er den første Institutt for Journalistikk (IJ) har kunne planlegge uten korona-restriksjoner siden flyttingen fra Fredrikstad til Pressens hus i Oslo. Høstens kurskalender er spekket med en rekke kurs, studieturer og nettundervisning.

Podkast, digital research og intervjuteknikk er populære fagområder, og det er som alltid mange som vil videreutvikle språket og formidlingen sin. Det å bli tryggere foran et live-kamera, samt etikk og journalistikk for teknologer, er noen av de nye tilbudene i år. Flere kurs innen reportasjeledelse og formidling er allerede fulle.

Se alle kursene her: https://www.ij.no/ij-kurs

Kurs og kompetanse bransjen ønsker seg

Høstens plan er satt sammen etter innspill fra bransjen. IJ har undersøkt behovet for kompetanseheving gjennom både dybdeintervjuer og spørreundersøkelser i mediene, der flere hundre mediefolk har svart.  

-       Vi er bransjens eget kompetanseorgan og det er bra å se at behovene der ute i stor grad samsvarer med vårt ønske om å tilby kompetanseheving innen både klassiske journalistfag, samt nye nisjer og områder, sier Skaalmo.

IJ har et bredt nettverk av samarbeidspartnere som gjør at mediefolk kan lære fra både spesialister og fagfolk som jobber i bransjen og ferske Skup-vinnere. I tillegg til IJs egne, dyktige fagmedarbeidere.

-       Vi har for eksempel stor etterspørsel etter kompetanse som gjør journalister til bedre hverdagsgravere, det er vi selvfølgelig veldig glade for å kunne bidra til med både egne og eksterne ressurser, sier Skaalmo.

Skreddersydd kompetanse

IJ tilbyr kurs på Pressens hus og rundt i landet, men er også hyppig ute hos mediebedriftene med skreddersydde faglige opplegg for grupper og avdelinger.  

-       Mange som satser aktivt på å utvikle medarbeiderne er flinke til å bruke IJ. For enkelte mediehus holder vi kurs omtrent hver måned med konkrete resultater på journalistikken, sier Skaalmo, som oppfordrer de som ønsker hjelp til kompetansearbeidet sitt i høst til å ta kontakt allerede nå, da kapasiteten begynner å fylles opp.

Hun forteller at de løpende vurderer å sette opp flere kurs senere i høst både på fagområder som har fulle kurs og annet bransjen måtte ønske seg.

Her er noen av høstens planlagte kurs: 

Styrk Excel-kunnskapene med Skup-metoder

Kurset gir en innføring i metodene som er mest brukt i SKUP-sammenheng. Det er særlig fokus på å bruke regneark i kombinasjon med ulike metoder for å hente og systematisere data.

Studietur: Magasiner i New York

På denne fire dager lange studieturen møter vi toneangivende redaksjoner, og innovatører både innenfor og utenfor det vi definerer som tradisjonelle magasiner. Vi får et innblikk i hvordan ledende miljøer jobber med innholdsutvikling, strategitenkning og bevisst utnyttelse av publiseringsplattformer. Målet er at du returnerer oppdatert og med nye ideer.

Journalistikk og etikk for utviklere og produktfolk

Journalistikk skapes ikke lenger bare med lyd, bilder og bokstaver. Flere yrkesgrupper enn før er nå med på å lage eller understøtte produksjonen av journalistikk. Utviklere, UX-ere, analytikere, og produkteiere og forretningsutviklere er en viktig del av medieproduksjonen. På dette kurset skal vi bygge bro mellom teknologi og redaksjonelle prinsipper.

Gå live, Stand-up eller i studio: Bli trygg foran kamera

Journalister og andre historiefortellere må stadig oftere opptre i videoreportasjer eller live. For mange er det naturlig, for andre litt skummelt og krevende. Heldigvis er det kort vei til å bli tryggere foran kamera med god coaching, enkle grep og at du er bevist din egen kommunikasjon. Kursledere: Torben Schou og Leif-Arne Danielsen

Slik lager du video som flyr i sosiale medier
 
For å lykkes med de korte filmformatene som brukes i sosiale medier må du være en fokusert historieforteller. På noen få sekunder skal du overbevise seerne om at din story er verdt å se. På dette kurset lærer du å produsere videoer som fungerer i de fleste sosiale kanaler. Vi jobber med hvilke historier som fungerer som korte filmer. Hvilke visuelle grep har effekt? Kan grafikk og tekst gjøre filmene dine tydeligere og forsterke historien? Hvilke fortellergrep kan du bruke?

>> Se flere kurs

Siste nytt fra IJ