Meny

Hva skjer hvis ikke mediebransjen lykkes med innovasjon?

Det enkle svaret på spørsmålet i tittelen er: Vi dør. Under får du fem konkrete tips for å overleve.

TEKST | Eivind Fjellstad, instituttleder ved Institutt for Journalistikk

eivind_artikkel

Historien er full av bransjer og bedrifter som har lykkes: Ford revolusjonerte bilindustrien og dominerte lenge. Microsoft har dominert verden i tiår, det samme har Apple. 

Historien er også full av bransjer og bedrifter som ikke har klart å omstille seg i tide. Kodak satset ikke digitalt og ble nesten borte. Norsk Data ville ikke satse på standard programvare og forsvant, utkonkurrert av, blant annet, Microsoft. 

Mange av bedriftene som ikke klarte omstillingen og innoverte i tide har vi allerede glemt. Og det er ikke så rart, de finnes jo ikke mer. Men det er all grunn til å lære av feilene deres.

Lær hvordan du blir i stand til å starte og drive innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass på kurset Hverdagsinnovasjon


Tips 1

Det første tipset er derfor å lære. Vil du at din bedrift eller din redaksjon skal bli god på innovasjon? Da er det rett og slett lurt å lære seg hvordan man innoverer. Og lære av historien.

Her er det kanskje på sin plass å definere hva innovasjon er for noe. Det er et ord mange legger mye forskjellig i. På IJ tenker vi at innovasjon i sin enkleste form betyr å finne opp noe nytt og tjene penger på det.

Så kan man legge til at å finne opp noe nytt kan være noe veldig lite eller noe veldig stort. Og at det å tjene penger i denne sammenhengen kan bety alt fra faktiske penger, til goodwill, til tid, og så videre.
 
Uansett – skal man drive gode innovasjonsprosesser og lykkes må man kunne det - det er et eget fag.

Det finnes mange metoder og framgangsmåter. Hvis du skal velge den som passer best, må du vite noe om hva som finnes. Og så må du kunne anvende metodikken, følge opp og gå fram på riktig måte. Da har du størst sjanse til å lykkes.

Hvis du derimot bare setter i gang, kan du selvsagt lykkes da også. Det hender jo at man finner en nål i en høystakk. Og noen vinner i lotto hver uke. Men sjansen for å lykkes økes betraktelig om man har en plan, og kunnskap i bunnen.

Tips 2 

Det andre tipset er å bruke data. Hva vet vi om kundenes behov og ønsker? Hva slags produkter er det folk trenger, egentlig?

Dette er kunnskap man kan kartlegge ved bruk av kundedata. Vet du hva kundenes behov er, har du tatt et sjumilssteg i riktig retning. Hvis du i tillegg har fokus på å løse kundenes faktiske problemer, er sjansene for å lykkes betydelig bedre.

Dette krever en del arbeid og gode statistikk- og analyseferdigheter. Men det er det overkommelig å skaffe seg. Uten å kjenne kundene og markedet er det ikke lett å drive god innovasjon. Det blir – igjen – som å spille lotto.
 

Tips 3

Det tredje tipset er å spørre om, og gi hjelp. Eller som amerikanerne sier: Pay it forward.
Det betyr i praksis at du kan be om og ta imot hjelp i innovasjonsprosessene uten å få dårlig samvittighet. Så lenge du selv hjelper andre litt lenger fram i løypa. 

Skal man drive gode innovasjonsprosesser er det klokt å se hva andre har fått til. Dette prinsippet beskrives som grunnleggende i Silicon Valley. Da er det kanskje klokt å jobbe det inn her hjemme også? Hvis vi – som bransje – hjelper hverandre til å bli gode, er det nyttig for alle.
 

Tips 4

Det fjerde tipset er at innovasjon ikke må være noe man gjør hvert femte år, eller noe man setter en gjeng av de yngste til å drive med.

Innovasjon er litt som graving – det går veldig fint å jobbe med det ved siden av andre prosesser i hverdagen. Det er viktig å ha tid når det trengs. Men innovasjonsprosesser kan og bør innarbeides som en del av den daglige driften. Får man til det, kan man få til mye med små ressurser.
 

Tips 5

Det femte og siste tipset er å være tålmodig og rause. De aller fleste innovasjonsprosjekter ender opp i ingenting. Det er viktig å forstå at dette er helt nødvendig og riktig. 

Dårlige innovasjonsprosjekter bør absolutt avsluttes så raskt som mulig. Men i å feile ligger det veldig mye god læring: Man lærer om selve prosessene. Og man kan få innsikt ut av å analysere hvorfor ting gikk galt. Dette gir godt grunnlag for fremtidige prosesser og det er verdt sin vekt i gull.
 
Raushet er også nødvendig for å lykkes over tid. De som mislykkes bør – i stedet for å trykkes ned – løftes fram og få nye sjanser. I Norge er vi redde for å feile. I Silicon Valley lærer de av det. Det er en av årsakene til at de er flinkere enn oss til å drive med innovasjon. Det er litt som Nils Arne Eggen sa – frykten for å tape må ikke bli større enn lysten til å vinne.
 
Mitt råd til bransjen er derfor: Kom i gang - det er ingen vits i å vente. Og gå på trynet med glede – til slutt vil noen lykkes!

Vi hjelper deg i gang på kurset Hverdagsinnovasjon

Siste nytt fra IJ