Meny

IJ støtter kampanjen #ettminutt

TEKST: Eivind Lid, instituttleder ved Institutt for Journalistikk
Vi ser at pressen utsettes for mer og mer kritikk. Mye av det er berettiget. Men mye er også rent oppspinn og forsøk på å bryte ned funksjonen pressen har i samfunnet.
580x400
Institutt for Journalistikk har jobbet for å heve kvaliteten på norsk presse i 41 år. Det har vi gjort ved å holde tusenvis av kurs for norske journalister og redaktører. Vi har kurset i etikk, samfunnsforståelse og teknikk. 

 - #ettminutt er en kampanje som skal spre kunnskap og skape debatt om verdien av en fri, uavhengig og mangfoldig presse.

Vi ser at norsk presse stadig hever seg til nye nivåer. Men vi ser også at pressen utsettes for mer og mer kritikk. Mye av det er berettiget. Men mye er også rent oppspinn og forsøk på å bryte ned funksjonen pressen har i samfunnet. I tillegg ser vi at pressen får det stadig tøffere økonomisk. Vår opplevelse ar at samfunnet trenger en fri og uavhengig presse som holder et høyt nivå mer enn noen gang. 

Vi på IJ mener det er svært viktig at alle har en forståelse for pressens rolle i et velfungerende demokrati.

7. mars lanseres kampanjen #ettminutt. Målet med kampanjen er nettopp å øke folks forståelse for pressens rolle: "Uten å fremstå som ofre i debatten, skal vi forsøke å skape forståelse for at en fri og uavhengig presse er en forutsetning for et velfungerende demokrati", skriver direktør i Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum, som sammen med Amedia-stiftelsen står bak denne kampanjen.  

Institutt for Journalistikk ønsker derfor å bidra til kampanjen #ettminutt. Vi håper så mange som mulig deler og liker kampanjens innlegg i sosiale medier. Og at folk tar seg tid til budskapene.

Det er viktig for oss i pressen. Det er viktig for alle. 
 
Se flere kampanjebidrag her: #ettminutt

Siste nytt fra IJ