Studietur: Nytenkning og innovasjon i San Francisco
Kursleder(e): Ståle de Lange Kofoed og Eivind Fjellstad
Hvordan når vi målgruppene med budskapene i en stadig mer kompleks og teknologisk medieverden? Kunstig intelligens, automatisering og produksjon av store datamengder utvikles i rekordfart. Dette er bare noe av det vi må forstå hvordan vi kan utnytte fremover – det gir oss enorme muligheter for bedre å nå fram med budskapene våre.
Foto: Unsplash
På denne studieturen til San Francisco og Bay Area, møter vi noen av dem som er lengst fremme i skoene når det gjelder å tolke, utvikle og utnytte eksisterende og ny teknologi innen medier- og kommunikasjon. Gjennom samarbeid med prestisjeuniversitetet UC Berkeley skapes det en unik mulighet til å jobbe sammen med verdensledende innovatører både utenfor og innenfor medie- og kommunikasjonsbransjen, hjemmehørende i San Francisco/Silicon Valley.
Leder for UC Berkeley Advanced Media Institute, Vicki Hammarstedt, er vår samarbeidspartner, og den første kursdagen tilbringer vi på Berkeley. Medieinnovatør og futurist David Cohn og flere andre nytenkende medieaktører blir sentrale i kursopplegget.
De andre kursdagene vil vi besøke miljøer i San Francisco, Oakland og Silicon Valley, på jakt etter kunnskap om temaområdene, før vi avrunder det hele med en siste sesjon på UC Berkeley. Der får vi et praktisk innblikk i hvordan vi gjennom innovasjonstankegang og design thinking-metodikk kan skape innovasjon og innhold som får prosjektene våre til å fly!
Vi innleder dessuten hele kurset med en to timer lang digital faglig og sosial samling i forkant av avreisen, slik at vi er oppdatert og har hilst på hverandre før vi møtes fysisk.
Foreløpig program (obs: kan bli endringer):
Detaljene for det faglige er ikke 100% spikret, men vi planlegger blant annet møter med følgende personer og miljøer på studieturen:
- Vi besøker mediehuset San Francisco Chronicle, for å høre hvordan de bruker tekstmeldingstjenesten Subtext, for å varsle innbyggerne direkte på mobilen om skogbrannsituasjoner i nærområdet. Vi møter dessuten Subtext-gründer og medieinnovatør David Cohn for en prat om trender og ny teknologi for å nå ut til forskjellige målgrupper.
- Berkeley-professor Hany Farid er ekspert på å analysere digitale bilder, videoer og såkalte «deepfakes» for å finne ut om de er manipulert. Han viser eksempler, og viser hvordan man kan avsløre de som prøver å lure oss med falsk bilde- og videoinformasjon.
- www.ideo.com – Dette er firmaet som har utviklet innovasjonsmetoden «design tenking». Deltakerne vil i møte med en representant for Ideo lære teknikker for å lykkes bedre med sine ideer og prosjekter.
- Hvordan utvikle smarte byer ved hjelp av signaler og datainnsamling? Smart Cities Research Center ved UC Berkeley samarbeider med dataindustrien og med offentlige myndigheter blant annet for å måle bevegelsesmønstre og forflytning i urbane miljøer – der målet er å tolke dataene, og dermed kunne utvikle optimale transportløsninger og infrastruktur tilpasset folks faktiske brukermønster.
- San Francisco-firmaet OpenAi har utviklet verdens mest kjente program for brukervennlig kunstig intelligens, Chat GPT. Medgründer av selskapet, John Schulman, holder foredrag på Berkeley, og er av dem vi arbeider med få møte.
- Twitch er den største plattformen for direktestrømming på nett. Over 7 millioner (unge) brukere konsumerer innhold på plattformen hver måned. Gaming står for den største delen av strømmingen, men både mediehus, politikere og kommunikasjonsbyråer bruker kanalen til å publisere innhold. Vi besøker Twitch i San Francisco, og får vite hva som gjør at unge strømmer til plattformen, hva slags innhold de tiltrekkes av – og i hvilken grad vi kan bruke noen av deres metoder for å nå en ung brukergruppe for våre budskap.
Passer for:
Alle som som jobber med- eller er interessert i utviklingen innen medier- og kommunikasjon.
Praktisk info:
Digital samling: Mandag 15. mai 2023 på Zoom
Studietur til USA: Mandag 22. mai – fredag 26. mai 2023
Kursavgift:
kr. 29.000,-
Maks antall deltakere: 20
*Kursavgiften dekker hele det faglige programmet i forkant av og under reisen til USA. I tillegg dekker den én felles middag for alle, i løpet av studieturen. Reise og opphold dekkes av den enkelte deltageren. Institutt for journalistikk vil gi anbefalinger til reiserute og hotell, og kan også bistå med booking av fly og hotell dersom dette er av interesse. Det vil være mulig å tilpasse utreise og hjemreise etter eget ønske.
Kursledere:

Eivind Fjellstad er nyansatt kommunikasjonssjef i vindkraftselskapet Zephyr. Tidligere har han vært kommunikasjonssjef i Fredrikstad kommune, instituttleder på Institutt for Journalistikk og ansvarlig redaktør / daglig leder i Glåmdalen. Han har også bakgrunn som journalist og vaktsjef. Fjellstad er utdannet journalist og har en mastergrad i ledelse fra BI. Han har gjennom hele yrkeskarrieren vært opptatt av utvikling, nyskaping og kommunikasjon og har bred praktisk erfaring med innovasjon og utviklingsprosjekter.

Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, og har tidligere arbeidet blant annet i VG, TV2 og NTB. Han leder Skup og IJs årlige graveskole i Tønsberg, og holder blant annet kurs i researchmetoder og bruk av OSINT-teknikker for journalister.