Meny

Bruk Facebook smartere: Facebook-grupper

Kursleder(e): Hanne Løvik

Facebook vrir algoritmene stadig mer mot å lage små samfunn. Grupper er det naturlige verktøyet for å bygge opp en base av trofaste lesere og tipsere. Men det krever at man legger en plan for interaksjon og dialog.




Du lærer
Hvordan Facebook styres gjennom algoritmer.
Hva som er forskjellen på reaksjoner og dialog på Facebook.
Hvordan kombinere menneskelig innsikt og data for å måle suksess.
Hvordan man setter opp en gruppe, hvordan man kan få den til vokse og noen tips til hvordan du kan drive den best mulig.
Å finne ut hvem og hvor og når leserne dine er og hvordan du skal nå dem.
Å legge en reell strategiplan for bruk av grupper på Facebook.
 

Passer for

Alle som ønsker å bruke Facebook som en plattform til å ha en dialog med leserne. Du trenger ikke ha et team av sosiale medier-ansvarlige, men du får mest ut av kurset hvis du har vært litt på Facebook fra før. Vi anbefaler at alle melder seg inn i minst en aktiv gruppe på Facebook før kurset.
 

Krav til utstyr

Du må ha en Facebook-konto. Dersom din bedrift har en Facebook-side er det fint om du har tilgang til innsikten (insights).
Dersom du ikke kan installere programvare på pc’en din uten å ringe til support, er det lurt om du får et midlertidig adminstrator-passord for dette kurset.
 

Utvidet informasjon

Nå er det 3,5 millioner nordmenn over 18 år som er på Facebook. 86 prosent av de er innom hver dag. Men er de på din Facebook-side? Godt innhold er essensielt, men Facebook endrer stadig algoritmene. De fleste som har publiserer til Facebook merker at den organiske rekkevidden blir redusert. Facebook ønsker å vri bort innhold som roper “lik og del” og vil heller premiere innhold som skaper reaksjoner og dialog. Samtidig flyttes samtalene bort fra de upersonlige og offentlige sidene. Får du de kommentarene du ønsker på din sides innlegg?
 
Kanskje vil du da få mer nytte av å lage en gruppe. Finn de leserne som faktisk er interessert i det innholdet du lager. Ved å bygge opp en base av trofaste lesere kan du få et mye større utbytte for nedlagt arbeid enn ved å halvhjertet publisere det meste på siden.
 
I en gruppe er terskelen for de aller fleste også lavere for å interagere, tipse, ja, kanskje til og med bidra til og med både innholdet og de som produserer det. Ved å tilby noe mer kan man også bygge opp lesere til å bli ambassadører.
 

KURSAVGIFT:

Medlemmer* kr 6 500/ andre kr 8 500
*Forutsetter at du er kvalifisert til medlemskap i en norsk presseorganisasjon.

PRAKTISK INFO:

Opphold dekkes av deltaker, Reise etter IJs regler for reisestøtte.
I Fredrikstad har vi hotellavtaler til rabatterte priser. 

KURSLEDER:

Hanne Løvik har arbeidet med datavisualisering som journalist i seks år. Først i ABC Nyheter og så i Teknisk Ukeblad. Hun har holdt kurs i bruk av datavisualiseringsverktøy og hvordan jobbe som datajournalist på Skup og IJ tidligere.
 

Fredrikstad 19. til 20. november kr. 6500*,-

Søk om plass: Bruk Facebook smartere: Facebook-grupper