Meny

Lær av Google: Verktøy for journalistisk research og visualisering

Kursleder(e): Loes Witschge og Ståle de Lange Kofoed

Google Journalist Studio består av en rekke verktøy, spesiallaget for journalister. I dette kurset stiller Googles egen ekspert Loes Witschge for å vise og forklare deg hvordan du kan utnytte og kombinere bruken av verktøy som Pinpoint, Trends, Google Earth, Maps, Data GIF Maker, Flourish, regneark, verktøy for å arbeide med miljøsaker, valgsaker før det kommende Stortingsvalget, og mer til!

mitchell-luo-jz4ca36oj_m-unsplash

Som aktiv journalist i Nederland, og med arbeidserfaring fra blant annet nyhetsbyrået AFP og Al Jazeera, så vet Loes hvilke behov journalister har – om det er for å finne data om fiskeflåters bevegelser, og deretter å visualisere funnene, hvordan man utnytter nettverktøy for å dekke valgkamper, eller hvilke verktøy som egner seg best til å hente inn og presentere miljøsaker - og andre utfordringer man daglig kan møte som journalist.

Gjør deg klar for 75 effektive minutter, der du får kjennskap til nyttige verktøy du kan ta i bruk rett etter kursslutt.

Når:

Torsdag 17. juni kl. 10:00 - 11:15 på GoogleMeet

Du lærer:

  • Hvordan du bruker forskjellige verktøy i Googles verktøykasse for journalister
  • Hvilke verktøy som passer best å bruke i forskjellige prosjekter
  • Hvordan du finner underlagsinformasjon og data

Slik arbeider vi:

Journalist Loes Witschge i Google foreleser i 75 minutter via plattformen GoogleMeet. Det blir anledning til å stille spørsmål i løpet av kurset.
Hele kurset foregår på engelsk. 

Passer for:

Journalister, utviklere, ledere og alle som er nysgjerrige på Googles nyutviklede verktøykasse "Google Journalist Studio".

Krav til utstyr og programmer:

PC/Mac, nettbrett eller mobil med internett til å logge inn på GoogleMeet. Lenke til webinaret får du i forkant av kurset. 

Kursavgift:

Hvis du er medlem av eller kvalifisert til medlemskap i en norsk presseorganisasjon:
Kr. 590

For andre deltakere: 
Kr. 750

Kursledere: 


Loes Witschge
er en nederlandsk journalist som tidligere har arbeidet for blant annet nyhetsbyrået Agence France Presse (AFP), magasinet Delayed Gratification magazine og nyhetskanalen Al Jazeera. Som "Teaching Fellow" for Nord-Europa, er hun Googles ekspert på verktøyene i Google Journalist Studio. 

Stale-de-Lange-Kofoed
Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk. Han har sine spesialfelt innenfor digital informasjonsinnhenting, grave- og datajournalistikk. Kofoed har skrevet bøker om datavisualisering og søkemetodikk, og har holdt kurs og foredrag på fem kontinenter. 

Webinar 17. juni kr. 590*,-

Søk om plass: Lær av Google: Verktøy for journalistisk research og visualisering

 

Ved å sende bestillingen har jeg godtatt personvernerklæringen