Er du den neste Anna Wintour? Skriver du om strømninger i tiden for aviser eller magasiner? Eller ønsker du å spisse til bloggen din og øke trafikken?
Da er dette kurset for deg! Vi gir deg innblikk i ulike former for trendjournalistikk, og verktøyene du trenger for å skape interesse blant nye lesere.
 
" />
Meny

Kursnyhet! Trendjournalistikk

Kursleder(e): Hilde Marstrander
Er du den neste Anna Wintour? Skriver du om strømninger i tiden for aviser eller magasiner? Eller ønsker du å spisse til bloggen din og øke trafikken?
Da er dette kurset for deg! Vi gir deg innblikk i ulike former for trendjournalistikk, og verktøyene du trenger for å skape interesse blant nye lesere.
 

Du lærer:

 Ulike innfallsvinkler til trendjournalistikk, å sette trendene inn i en historisk tidslinje, å se moter i en bredere sammenheng, researcharbeide, lage catchy overskrifter og ingresser for å øke klikk og lesere, skape god flyt i en tekst, kjappe tips til god rettskrivning og hvordan man skal unngå vanlige «feller» innenfor sjangeren, kritisk motejournalistikk og anmeldelser/terningkast, pressetiske retningslinjer innenfor trendjournalistikk. 
 

Passer for:

 All-round journalister som jobber bredt innenfor ukentlige eller daglige aviser (nasjonale eller lokale). Trendjournalister innenfor mote, makeup, interiør, hår, styling, produktdesign, gadgets, tilbehør med mere. Redaksjonsmedarbeidere i magasinbransjen. Bloggere og influencere.
 

Krav til utstyr og programmer: 

Ingen krav, men ønskelig med bærbar MAC eller PC. Skriftlige øvelser og researcharbeide vil bli gitt underveis. Photoshop er nyttig, for de som også jobber med fotografi. 
 

KURSAVGIFT:

Medlemmer* kr 6 550,- / andre kr 8 550,-
*Forutsetter at du er kvalifisert til medlemskap i en norsk presseorganisasjon.

PRAKTISK INFO:

Opphold dekkes av deltaker, Reise etter IJs regler for reisestøtte.
I Fredrikstad har vi hotellavtaler til rabatterte priser.

KURSLEDER:

 hilde-marstrander-2
Hilde Marstrander er tidligere moteredaktør i ELLE Norge og moteekspert og internettansvarlig i Henne.no. Hun har hostet flere trendprogrammer på TV, og jobbet som kultur- og trendjournalist for bl.a. Aftenposten, VG, Avisenes Pressebyrå, Bergens Tidende Mediehus (BT, Stavanger Aftenblad, Adressavisa og Fædrelandsvennen) og en rekke motemagasiner. Hilde var også den som først kastet terning på antrekk i VG og Se og Hør. Hun var tidlig ute med en av Norges første trendblogger «Usminket» for ti år siden. Hilde har en lang utdannelse bak seg innenfor motefaget, blant annet fra Oslo, Stockholm og London. Hun har også jobbet som sjefsdesigner i London, og som assistent for Vivian Westwood, Bella Freud og Marcel Marongiu (Guy Laroche) i Paris. Som moteredaktør dro Hilde på alle de viktigste motevisningene i London, Paris, New York og Milano hver visningssesong. 
 
 

Fredrikstad 10. til 11. april kr. 6550*,-

Søk om plass: Kursnyhet! Trendjournalistikk