Kunsten å få ja til din beste idé

Alle gode saker starter med en pitch. Men bare fordi idéen er god, kommer den ikke automatisk forbi pitchestadiet. Skal reportasjen se dagens lys må den presenteres i sin beste versjon – og både redaktører og kollegaer må overbevises om at det er uunnværlig å lage den.

Tekst: Magnus Heier
Publisert: 22. mai 2024
Breddebilde av Tone Grøver som holder kurs for en liten forsamling i Pressens hus

Et kjent scenario for mange journalister: Du sitter på redaksjonsmøte med en knallgod sak på blokka. Den ene etter den andre legger fram sine idéer og (tvils)tankene strømmer på: Er saken god nok? Burde den bearbeides mer? Er analysen vanntett? Har vi allerede gjort noe på dette?

Uansett hvor mye du tror på saken du foreslår er det lett å bli usikker. Det er ofte mye som står på spill. Med en solid og gjennomarbeidet pitch bygger du ikke bare selvtillit som reporter – du danner også grunnlaget for at saken får bedre fokus, dybde og gjennomslagskraft. Gode pitchevaner styrker hele redaksjonen.

Her er noen enkle grep som hjelper deg å bygge et solid journalistisk prosjekt fra grunnen av, gang på gang, enten det gjelder kjappe nyhetssaker eller neste års SKUP-vinner. Og vil du lære mer, kommer du på IJs nye pitchekurs.

Vær kort og konsis #

Forklar sakens kjerne med to eller tre korte setninger. Dette er «heispitchen» din, altså en versjon av historien som er så kort, enkel og spennende at den kan formidles til en utforstående i løpet av en rask tur i heisen.

Hvorfor akkurat dette, akkurat nå? #

Har du en fantastisk idé som du tror blir en fantastisk historie? Bra! Men hvordan henger dette sammen med nyhetsbildet, samfunnsdebatten og det “alle” snakker om akkurat nå? Eller tror du saken kan bryte ny mark og skape en helt egen debatt? Forklar forventet effekt og koblinger til nyhetsbildet, og gi en solid analyse av plattform og når du pitcher.  

Hvordan? #

Hvordan kommer du frem til svarene du søker? Er det mulig å grave dypere og gjøre større avsløringer? Hva vet du helt konkret og hva sier magefølelsen?  Vær tydelig og kreativ når du presenterer metodene du vil bruke – og tenk nytt! AI revolusjonerer nå mulighetene for journalistisk research.  

Hvem leser saken? #

Vet du hvem saken skal treffe og hvordan du når de? Tenk nøye på målgruppe når du presenterer en idé og la dette gjennomsyre pitchen og metoden du legger frem, så får du sterkere slagkraft på redaksjonsmøtet.  

Vær åpen! #

Hold et åpent sinn og ta imot innspill og idéer fra redaktører og kollegaer. Vær åpen om det du ikke vet og de sjansene du tar. Det er viktig å huske at innspillene er til for å gi hjelp og inspirasjon, ikke som personlig kritikk, og at de beste sakene ikke lages av en journalist, men av et helt lag. 

Gi saken en arbeidstittel! #

En fengende tittel hjelper andre å forestille seg hvordan saken kan presenteres til leserne og hvorfor den er viktig. Men du trenger ikke låse deg til den tentative tittelen. Saken kan ta mange vendinger, og du får helt sikkert nye innspill og ideer som påvirker vinkling underveis.  

Mail eller muntlig? #

Hvordan sørger du for å fange redaktørens interesse, tid og penger?  Det er ofte langt mer effektivt å foreslå saken sin muntlig. Det er enklere å formulere seg, svare på spørsmål, utvikle og spisse idéen sammen med en redaktør, og vise engasjement. Derfor; dropp mailen! (om du kan)

Sist men ikke minst: Ikke gi deg! #

Ikke la nederlagene holde deg tilbake! Uansett hvor god saken er og hvor godt journalistisk forarbeid du gjør må du finne rett plattform og rett timing for at saken skal fly. Kunsten å pitche handler ikke minst om å analysere det store bildet: Hvorfor denne saken, akkurat her, akkurat nå? Og hvordan kan den skreddersys for nyhetsbildet og plattformen?

Vil du lære mer? #

Se alle kurs