Meny

Journalistikk for utviklere og produktfolk

Journalistikk skapes ikke lenger bare med lyd, bilder og bokstaver. Utviklere, UX-ere, analytikere, og produkteiere og forretningsutviklere er en viktig del av medieproduksjonen. Og oppmerksomheten om verdien av å sette sammen brede team fra flere fagområder, er blitt større i de fleste miljøer. På dette kurset, skal vi  bygge bro mellom teknologi og redaksjonelle prinsipper og styrke samspillet mellom fagområdene. 

Skriv langt og bli lest
Foto: Unsplash.com

Som kursdeltager vil du få et godt innblikk i: Hva er egentlig greia med journalistikk? Hva mener vi når vi snakker om presseetikk og redaktørplakaten? Hvorfor har både kriminelle, politikere og varslere det samme krav på kildevern? Og hvorfor oppfører vi oss som om kildevernet er noe hellig? Vi skal også diskutere hva som skjer når mange ukers hardt arbeid likevel ikke blir publisert.

På to dager får du en grunnleggende innføring i journalistiske prinsipper, lærer om Vær varsom-plakaten og det å bli felt i PFU. Du skal få koden til å forstå hva det handler om og blir rustet til å jobbe med redaksjonelle miljøer.

I tillegg vil Julie Lundgren, som er produkt og utviklingsdirektør i NHST (DN) og tidligere jobbet i Schibsted og Finn.no, ta med seg utfordringer og erfaringer i skjæringspunktet journalistikk og teknologiutvikling.  Vi møter også Jarle Brenna som leder redaksjonell utvikling i VG og er tidligere krimreporter, samt redaktør i NRK Nyheter, Kathrine Hammerstad som i en årrekke har jobbet med fronten i NRK. 

Slik arbeider vi: 

  • Korte foredrag og diskusjoner pluss praktiske øvelser som i løpet av to dager skal gi grunnlaget du trenger for å bli enda viktigere og tryggere i samspillet med redaksjonelle kolleger.
  • Vi har også ambisjoner om at kurset skal øke forståelsen for det viktige samfunnsoppdraget pressen har.  
  • Vi vil lytte til kompetente folk i rommet for å få ideer til hvordan vi kan gjøre produktene vi jobber med og bransjen vi jobber i mer attraktive for dere. Og vi vil diskutere eksempler på problemstillinger og gode løsninger fra de av dere som har jobbet med relevante prosjekter.
  • Foredragsholderne har erfaring fra teknologi og journalistikk og skal snakke med, ikke til, deltagerne.  

Du lærer:

  • Grunnleggende journalistiske prinsipper
  • Trene på etiske problemstillinger, teknologiske utfordringer i redaksjonsmiljøer og journalistiske sjangere 
  • Diskutere hvordan vi får samarbeidet mellom faggruppper til å bli enda bedre, og hva som må til for å gjennomføre det

Kursavgift:  

Hvis du er medlem av eller kvalifisert til medlemskap i en norsk presseorganisasjon:
Kr 7 900, -
For andre deltakere: 
Kr 9 900, - 

Praktisk info: 

Etter at de første todagerskursene er gjennomført i høst og vinter, inviteres til en halv dags alumnisamling der alle deltagerne inviteres til Pressens hus. 

Har du ytterligere spørsmål knyttet til kurset? Kontakt gjerne:
Geir Terje Ruud på tlf: 90548948 eller mail: gtruud(at)gmail.com

Kursleder:

geir_terje_ruud
Geir Terje Ruud har 10 års erfaring fra VG Nett, og har vært digital sjefredaktør i Ekstra Bladet (Danmark) og utviklingsdirektør i NTB.  

 

Søk om plass: Journalistikk for utviklere og produktfolk