Meny
Du er her:

IJ-KURS

På IJ-kursene får du ny kunnskap som du kan ta med deg rett inn i jobbhverdagen. Du lærer av dyktige og erfarne forelesere og du møter kolleger fra andre redaksjoner og miljøer for verdifull erfaringsutveksling. 

Les mer om IJ - kurs
"Å lære av forelesere som driver sine egne podkaster, og praktisk arbeid i studio gav stort utbytte"

Deltaker på "Lær å lage podkast som virker" - vår 2019

 
KURS
Sted Dato Pris  
  • Lær å lage podkast

    Kursleder(e): Hanne Løvik m.fl.
    Lær alt om podkast. Hva virker? Hvordan kommer du i gang? Hvordan spre den til publikum? Hvordan tjene penger på den? Du får selv prøve deg i studio! Det betyr at du kan komme hjem med en start på din nye podkast.
    Oslo 21. til 22. januar FULLT Få varsel
  • Reportasjeledelse

    Kursleder(e): Tone Grøver og Trygve Aas Olsen
    For mye å gjøre? Vanskelige medarbeidere? Klarer du ikke å skape motivasjon? Tone Grøver og Trygve Aas Olsen har holdt lederkurs sammen i mange år.  Nå kan du lære å lede av dem.
    Fredrikstad 29. til 31. januar FULLT Få varsel
    Fredrikstad 9. til 11. mars kr. 8700,-
  • Forstå sosiale medier – slik bruker du dem effektivt

    Kursleder(e): Hanne Løvik
    Du kan ikke la være å forholde deg til sosiale medier. Men det er få som vet hvordan de egentlig fungerer. Hva er det som får det ene innlegget ditt til å gå viralt, mens det andre får to likes? På dette kurset dykker vi ned under panseret og finner ut hva som får de ulike kanalene til å tikke.
    Fredrikstad 4. til 5. februar kr. 6700*,-
  • Rå research | Slik utnytter du gullgruven sosiale medier

    Kursleder(e): Mette Mayli Albæk (DK) og Louise Dalsgaard (DK)
    DR Nyheter dokumenterte ved hjelp av sosiale medier bruken av ulovlige mobiler i fengsel hos flere terrorsiktede. De har også brukt SoMe aktivt for å finne informasjon om danske fremmedkrigere, og i TV-fortellinger om digitale fotspor på nettet.
    Fredrikstad 10. til 11. februar kr. 6700*,-
  • Videojournalist med IPhone

    Kursleder(e): Gunnar Grønlund
    På dette kurset tar vi iPhone på alvor som produksjonsverktøy for stills og video. Lær å ta gode bilder, filme, redigere og publisere direkte fra din iPhone. 
    Fredrikstad 10. til 11. februar kr. 6700*,-
  • Lær video med mobil

    Kursleder(e): Jon Terje Hellgren Hansen og Leif-Arne Danielsen
    Vil du lage profesjonell video med mobil? Med enkle verktøy vil du raskt være i stand til å fortelle dine egne historier.
    Fredrikstad 28. april til 22. mai kr. 7950*,-
    Fredrikstad 25. til 27. februar kr. 8700*,-
  • Historiefortelling på TV og video med Torben Schou - Vol. 1

    Kursleder(e): Torben Schou
    Torben Schou tørker tavla helt ren og prøver å komme inn til historien. Den må snakke til hjertet og sansene - enten det er 1,45 til nyhetene, en web-dok på nettet på 5 minutter, eller kanskje et halvtimes frittstående program. Ellers virker det ikke.
    Fredrikstad 2. til 3. mars kr. 6950*,-
  • Kursnyhet! Fyll opp din språklige verktøykasse

    Kursleder(e): Trine Smistrup og Asgeir Olden

    Gjør leseren glad og gjør det morsommere å skrive. I hverdagen blir språket lett grått og forutsigbart - på dette kurset lærer du hvordan du kan variere uttrykket og gi leserne små språklige premier underveis. Da leser de også videre. 

    Fredrikstad 4. til 6. mars kr. 8700*,-
  • SEO: 10 gratis verktøy som fører til økt synlighet

    Kursleder(e): Svein-Erik Hole og Kristjan Hauksson
    Hvordan sikrer du at sakene dine blir synlige i søkemotorene?  Hvordan måler vi effekt? Hvorfor vinner alltid kvalitetsjournalistikken til slutt? Og hvordan legger man en helhetlig strategi rundt distribusjon av digitalt innhold?
    Fredrikstad 4. til 5. mars kr. 6700*,-
  • Adobe Premiere Pro - TRINN 1

    Kursleder(e): Jarle Leirpoll
    På dette kurset får du en grundig innføring i redigeringsverktøyet Adobe Premiere Pro. Du får prøvd alt fra klippeteknikk til lydpålegg og rulletekster, og blir i stand til å redigere filmene dine ferdig på egen hånd.
    Fredrikstad 9. til 10. mars kr. 6700*,-
  • Redaktør - oppgrader nå!

    Kursleder(e): Eivind Fjellstad, Institutt for Journalistikk
    Lær deg å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi og bli bedre forberedt på å takle utfordringene redaktørstyrte medier står overfor de neste årene. 
    Toppindustrisenteret, Oslo 10. til 11. mars kr. 6000 kr ,-
  • Adobe After Effects Trinn 1

    Kursleder(e): Jarle Leirpoll
    I løpet av dette kurset lærer du de grunnleggende funksjonene i After Effects, og blir i stand til å lage enkle Motion Graphics-produksjoner til video ved å kombinere animert tekst, grafiske elementer og videoopptak. 
    Fredrikstad 11. til 12. mars kr. 6700*,-
  • Kursnyhet! Konstruktiv journalistikk: Finn løsningene, ikke bare problemene

    Kursleder(e): Trygve Aas Olsen, Vigdis Holmaas m.fl.
    Journalister skal avdekke kritikkverdige forhold. Men de kan også finne løsninger på problemene. På dette kurset lærer du det.
    Fredrikstad 16. til 17. mars kr. 6700*,-
  • Skriv langt og bli lest

    Kursleder(e): Asgeir Olden
    Longreads, longforms, singler, langsaker, historier – barnet har mange navn, men alt dreier seg om det samme – lange saker som er bygget opp og skrevet slik at folk forhåpentligvis vil bruke mye tid på dem. Og de gode blir lest. Dette er et kurs om hvordan du lager dem. 
    Fredrikstad 16. til 19. mars kr. 10700*,-
  • Studietur til London 2020: Medier i endring

    Kursleder(e): Ståle de Lange Kofoed
    London er Europas New York når det kommer til toneangivende medieaktører og høy innovasjonstakt i medieutviklingen. På denne studieturen møter vi bedrifter og mennesker som daglig jobber knallhardt for å skape det beste og mest innovative digitale journalistiske innholdet. Målet er å returnere med ny kunnskap om hvilke muligheter dagens teknologi gir for blant annet historiefortelling, nye ideer for produkter og tjenester i eget mediehus, og en endret tankegang for viktigheten av å hele tiden tenke nytt og innovativt.
    London 16. til 19. mars kr. 12000,-
  • Innføring i Google Analytics

    Kursleder(e): Lise Fimreite Simensen
    En mengde data er tilgjengelig om leserne dine i gratisverktøyet Google Analytics. Lær hvordan du kan bruke denne innsikten i din arbeidshverdag til å finne idéer til nye saker, og skrive tekster som leserne er interessert i. 
    Oslo 17. mars kr. 4700*,-
  • SKUP og IJs Graveskole 2020

    Kursleder(e): Ola Haram og Ståle de Lange Kofoed
    Gjør en investering i din egen journalistiske framtid. Gjennom tre fullspekkede dager på vårens graveskole i Tønsberg møter du fremtredende og prisvinnende journalister fra inn- og utland. Deres oppdrag er å lære bort sine beste praktiske tips og triks for å lage god undersøkende journalistikk. Meld deg på, så ses vi i Tønsberg!
    Tønsberg 25. til 27. mars kr. 6950,-
  • START 53

    Kursleder(e): Trygve Aas Olsen
    START er et tilbud til redaksjonelle medarbeidere uten formell journalistutdanning. Hovedtemaene er juss og etikk, kilder og metoder, sjangere og skriving, innsynsrettigheter og møteoffentlighet. Det er mulig å ta eksamen som gir 30 stp fra Høgskolen i Volda.
    Fredrikstad 30. mars til 3. april kr. 6000*,-
  • Faktasjekk med Faktisk.no

    Kursleder(e): Silje S. Skiphamn og Morten Dahlback
    Faktasjekk er noe alle journalister skal drive med, men det kan være krevende i en ellers hektisk arbeidsdag. Hva bør sjekkes og hvordan gjør jeg det? Faktasjekkerne i Faktisk.no gir deg en innføring, og et dypdykk i et av våre viktigste verktøy.
    Oslo 16. april kr. 4700*,-
  • Skrivekurs for fotojournalister

    Kursleder(e): Trine Smistrup og Asgeir Olden
    Enten du driver med video eller stillbilder, skrive må du kunne. Her er kurset som hjelper deg godt i gang. Vi går systematisk gjennom alle skrivingens faser, fra idé/oppgave til endelig tekst. Og du skal selvfølgelig skrive noen tekster undervegs som blir gjennomgått og kommentert. 
     
    Fredrikstad 15. til 17. april kr. 8700*,-
  • Bli en innsynsjeger på to dager

    Kursleder(e): Tarjei Leer-Salvesen
    I dette kurset får du en liten dose innsynsregler, masse gode teknikker for søk etter dokumenter, og en del tips til organisering av researchen. Du lærer å beherske verktøyene som sikrer deg gode skriftlige kilder. Du lærer om eInnsyn, Innsyn.no, offentlighetsloven, miljøinformasjonsloven og hvordan du ber om innsyn i det som ikke finnes i postjournalen.
    Fredrikstad 22. til 23. april kr. 6700*,-
  • Økonomi og regnskap for journalister

    Kursleder(e): Trygve Aas Olsen
    Skal du skrive om samfunnet, må du forstå økonomi. Skal du skrive om en bedrift, må du forstå regnskap. Det gjør du etter dette kurset.
    Fredrikstad 22. til 24. april kr. 8700,-
  • Bli en enda bedre reportasjeleder

    Kursleder(e): Tone Grøver
    Dette er et tilbud til deg som har gått på IJ-kurset Reportasjeledelse: Nå kan du lære mer om coaching og ledelse på et todagers kurs med Tone Grøver. (Kun for de som har tatt kurset Reportasjeledelse på IJ 2012 eller senere.)
    Fredrikstad 27. til 28. april kr. 6700,-
  • Kursnyhet! Slik rapporterer du om klimaproblemene

    Kursleder(e): Hanne Løvik og Trygve Aas Olsen
    Skal du nå fram med journalistikk om klima, må du også nå fram til skeptikerne. Det lærer du på dette kurset.
    Oslo 28. til 29. april kr. 6700*,-
  • I sporene etter Serial: Slik lager du historiefortellende podkast

    Kursleder(e): Hanne Løvik m. fl.
    Siden Serial fanget en hel verden med sin fortelling der vi fulgte der vi fulgte reporterne uke for uke mens de forsøkte å finne ut hva som faktisk skjedde i en gammel mordsak så har det vært en fest for podkast-lyttere. Men hva skal til for å nettopp fange lytterne slik Serial gjorde? Hvordan bygger du opp en historie slik at det blir spennende? Og hvordan får du folk til å fortelle på en måte som skaper bilder i hodene til lytterne? Alt dette får du svar på på dette grunnleggende kurset i historiefortellende podkast.
    Oslo 12. til 13. mai kr. 6700*,-
  • Lær av Wall Street Journal; Lag nyhetsbrev som engasjerer

    Kursleder(e): Cory Schouten, The Wall Street Journal

    TO-DAGERS KURS I OSLO:

    Retro eller ikke - journalistisk innhold publisert via epost er mer populært enn noen gang. Digitale nyhetsbrev er for mange redaksjoner et satsingsområde, og The Wall Street Journal (WSJ) er en av mediebedriftene med størst suksess med sine nyhetsbrev.
    I mai kommer New Formats Editor, Cory Schouten i WSJ til Oslo (2 dager) og Bergen (1 dag) for å dele hvordan han og hans team har kuttet i antall titler, gjort nyhetsbrevene mer engasjerende og interaktive og hvordan de har kvittet seg med no-reply-funksjonen for å gjøre redaksjonen og redaktørene mer tilgjengelig for sine brukere. 
    Oslo 18. til 19. mai kr. 6700,-
  • Lær av Wall Street Journal; Lag nyhetsbrev som engasjerer

    Kursleder(e): Cory Schouten, The Wall Street Journal

    EN DAGS WORKSHOP I BERGEN:

    Retro eller ikke - journalistisk innhold publisert via epost er mer populært enn noen gang. Digitale nyhetsbrev er for mange redaksjoner et satsingsområde, og The Wall Street Journal (WSJ) er en av mediebedriftene med størst suksess med sine nyhetsbrev.
    I mai kommer New Formats Editor, Cory Schouten i WSJ til Oslo (2 dager) og Bergen (1 dag) for å dele hvordan han og hans team har kuttet i antall titler, gjort nyhetsbrevene mer engasjerende og interaktive og hvordan de har kvittet seg med no-reply-funksjonen for å gjøre redaksjonen og redaktørene mer tilgjengelig for sine brukere. 
    Bergen 20. mai kr. 4700,-
  • Kursnyhet! Ta kontroll i sosiale medier – med kun en smarttelefon

    Kursleder(e): Caroline Scott (UK)
    Smarttelefonen du har i lomma er et glimrende verktøy for å produsere og distribuere innhold på sosiale plattformer. Dette praktiske kurset over to dager kommer til å endre tankesettet ditt rundt SOME-strategi, og du får i tillegg lære hvordan du raskt og enkelt produserer målrettet innhold som driver trafikk til dine sosiale medier-kontoer, og hvilke verktøy som fungerer best. Og du bruker telefonen til å gjøre det. 
    Oslo 27. til 28. mai kr. 6700*,-
  • WOW! Slik kan du fortelle det

    Kursleder(e): Asgeir Olden
    Til Wow-kurset inviterer vi de dyktigste skribentene og de som kan fortelle om nye og spennende tekstformater. Meningen er at du skal komme klokere og inspirert tilbake til din redaksjon. Hovedvekten på kurset legges på de lange fortellingene, de som får folk til å lese i både 10 og 20 minutter, og fortelleteknikkene som gjør dem levende og spennende. 
    Fredrikstad 11. til 12. juni kr. 6700*,-
  • Presidentvalget 2020 - Studietur med Institutt for Journalistikk

    Kursleder(e): Ståle de Lange Kofoed
    Hanskene er av, og presidentkandidatene har inntatt manesjen. Etter de første fire årene med Donald Trump som president, er verdens viktigste stilling igjen «up for grabs» i et særdeles polarisert politisk klima, der påstander om spredning av «fake news» er daglig kost. Kurset plasserer oss midt i heksegryta Washington DC bare noen uker før det hele skal avgjøres. Valgkampen er på sitt mest hektiske, og vi skal møte valgkampmedarbeidere, grasrota i flere politiske leire, våpenforkjempere, lobbyister, anerkjente medier og medieprofiler, politiske eksperter, tenketanker og andre, i vår jakt på kunnskap om det amerikanske presidentvalget.
    Washington DC, USA 14. til 17. september kr. 12000,-