Møt mannen både foran – og bak kameraet
Kanskje du har hørt at de klassiske fortellerteknikkene har utspilt sin rolle i den digitale journalistikken? Da har du hørt feil, sier Torben Schou. Møt mannen som viser deg hvordan du blåser liv i saker på alle plattformer på IJs historiekurs.

Schou har mer enn 20 år bak seg som som tv-journalist, sportskommentator og programleder i både radio og tv. I dag betraktes han som en av Nordens fremste eksperter i historiefortelling og beste formidlere.
Og Schou kan du møte i Pressens hus når han holder kurs for IJ.
Historiefortelling for flere plattformer #
Schou er gjesteforeleser hos Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og holder kurset «Historiefortelling 2.0 – på ALLE plattformer» på Institutt for journalistikk.
Her deler han sine beste metoder og teknikker for å skape fortellinger som fungerer godt og lever lenge, både for digitale og tradisjonelle flater, TV og video, podcast og radio.
Selv om teknologien og medievanene til befolkningen er i endring, er kunsten å fortelle gode historier varig, og den påvirkes lite av plattform eller format.
Som Schou selv påpeker:
– Den gode historien går aldri av moten.
Fortellingens viktigeste elementer #
På kurset bryter Schou ned den gode historien til de grunnleggende byggesteinene:
Hvordan ser en solid inngang ut? Hvorfor bryte med historiens kronologi? Og hvordan gjør følelser saken uforglemmelig?
Dette er bare noen av elementene som sammen danner en slagkraftig sak i nettavisen, eller et minneverdig innslag i nyhetssendingen.
En journalist er aldri ferdig utlært, og selv den som tror de kjenner alle triksene, vil ha noe å hente fra kurset, mener Schou, som løfter frem sin filosofi:
– Gjør noe i dag som du ikke gjorde i går!
En av verdiene en forteller må leve etter er viljen til å prøve nye ting.
– Noen ganger bommer man, men andre ganger treffer man ganske godt. Det vet man ikke før man har prøvd, men man må tørre å ta risikoen. Det lærer man av, sier Schou.
Det personlige setter spor #
Følelser, minner, nærbilder, og handling gir publikumet en mulighet til å bli kjent med hovedpersonene. Det er de personlige historiene og detaljene som setter spor.
Schou understreker at det gjelder uansett om man formidler på papir, nett, skjerm eller gjennom hodetelefoner.
Kjent fjes på skjermen #
Siden tusenårsskiftet har Schou vært å se på skjermen i TV-stuen hos flere danske hjem gjennom DR-TV.
Der har han blant annet vært programleder for dokumentarer og reisende reporter, og hentet blytung erfaring fra alt fra seriøse reportasjer i dybden av nyhetsbildet til lekne innslag innen sport og underholdning.
I dag jobber han som journalist i DRTV, der han produserer videoreportasjer for nyhetsmagasinet 21 SØNDAG.
Ved å kombinere rollene som kunnskapsformidler og aktiv journalist, sørger Schou for at han er en aktuell og oppdatert kursholder.
– Ved å kombinere undervisning og arbeid i feltet, så mister jeg ikke "feelingen" i jobben, sier han.
Når Schou er ute i felt for å lage sin neste reportasje, er det særlig én ting han sier han har i bakhodet:
– Det er de små tingene som kan gjøre de store forskjellene.
Kurs for deg som jobber i media #
Om du er journalist, reporter, jobber bak et kamera, eller på andre måter er tilknyttet oppdrag der historier skal formidles til et publikum, er du hjertelig velkommen på kurs med Schou i Pressens hus!
I kursene til Schou ser du eksempler på historiefortelling som fungerer, og du får en analyse av hvorfor og hvordan de fenger. I tillegg får du mulighet til å jobbe med praktiske øvelser og oppgaver, og alle deltakere får individuell tilbakemelding.
I tillegg får du lære Schous hemmelige modell for god historiefortelling:
– Modellen fungerer om man så lager snutter på 10 sekunder, eller innslag på 10 minutter. Det er de samme prinsippene som gjelder, uansett om man forteller gjennom sosiale medier, podcast eller TV.
– Modellen fungerer om man så lager snutter på 10 sekunder, eller innslag på 10 minutter. Det er de samme prinsippene som gjelder, uansett om man forteller gjennom sosiale medier, podcast eller TV.
-
Bli kjent med Olden – en trollmann med ord
Mesternes mester, eller kanskje tastaturets Beethoven?
Journalistikkens helt egne Gandalv går under mange navn, men på folkemunne kaller vi han Asgeir Olden.
-
Finn din neste sak
Selv den mest initiativrike journalist har møtt utfordringen: Redaksjonsmøtet nærmer seg, men blokken og tankene er like tomme.
-
Kunsten å få ja til din beste idé
Alle gode saker starter med en pitch. Men bare fordi idéen er god, kommer den ikke automatisk forbi pitchestadiet. Skal reportasjen se dagens lys må den presenteres i sin beste versjon – og både redaktører og kollegaer må overbevises om at det er uunnværlig å lage den.