Nye utfordringer gir også nye muligheter

Medier24 (for abonnenter) skriver i dag at Institutt for Journalistikk er i gang med fysiske kurs igjen, samt har lansert flere nettkurs og webinarer den siste tiden. I tillegg er ny instituttleder Siri Skaalmo på plass.

Tekst: Mona Amundsen
Publisert: 26. august 2020

Få påfyll i kursrommet Påfyll på Pressens Hus. Foto: Anita Arntzen

– Vi har nå holdt våre første fysiske kurs igjen, etter en periode uten dem. Det har gått kjempefint, sier Skaalmo til Medier24.

De ansatte på IJ betrygger kursdeltakerne med gode smittevernsrutiner og nyter synet av glade og fornøyde kursdeltakere. Fremover vil det bli holdt tradisjonelle IJ-kurs både i Fredrikstad og i Oslo - og digitalt.

Møt Washington Post og Wall Street Journal #

Det er mye spennende IJ kan by på: Har du for eksempel fått med deg dagsseminaret 17. september som omhandler «Kampen om det hvite hus»? Her streamer vi rett fra USA med Anne Gearan fra Washington Post og Catherine Lucey fra Wall Street Journal. De arbeider begge som politiske korrespondenter i Det hvite hus, og deler av sin erfaring med å dekke Donald Trump og hans politikk. Det blir anledning til å stille begge spørsmål under deres foredrag.

I tillegg analyserer Are Tågvold Flaten valgkampen hittil, og gir sine betraktninger av veien videre fram mot valgnatten 3. november. Flere internasjonale og norske foredragsholdere annonseres fortløpende.

Grunnet situasjonen vil de internasjonale foredragsholderne streames live denne dagen, og vi følger selvsagt også smittevernregler under kurset.

Nye webinarer og nettkurs #

Medier24 trekker frem at IJ har benyttet tiden i vår til å utvikle mange nye spennende kurs digitalt da det ikke var mulig å tilby tradisjonelle IJ-kurs. Blant annet siterer de Siri Skaalmo på følgende:

– Da koronapandemien kom, var IJ offensive og utviklet nettkurs og webinarer, fremfor å vente og se an hva som ville skje. Gjennom det har vi hatt en spennende, digital utvikling, og det er veldig bra.

IJ tilbyr et utvalg av nettkurs, gratis lynkurs og webinarer. Ikke gå glipp av heldagswebinaret med sosiale medier-ekspert Caroline Scott 14. oktober. Etter stor suksess med mange påmeldte og gode tilbakemeldinger i juni kjører vi det samme webinaret for dere som ikke enda har hatt muligheten til å delta. Kurset gir deg verktøyene du trenger for å utvikle og mestre din, eller redaksjonens sosiale mediestrategi.

- Et tøft marked #

I artikkelen fra Medier 24 oppfordrer Siri Skaalmo også mediebedriften til å tilrettelegge mulighetene for videreutdanning for sine ansatte.

– Jeg tror det er helt essensielt at de gjør det. Mange arbeidstakere er opptatt av å utvikle seg, og at arbeidsgiveren da legger til rette for det, vil gi dem et konkurransefortrinn i kampen om å rekruttere de beste folkene, sier hun og legger til: 

– Strukturelt sett håper jeg at alle mediehusene er opptatt av dette, sier hun.

Siri har jobbet som journalist, redaktør og forretningsutvikler i Dagens Næringsliv, hvor hun så hvor viktig det var for mediebedriftene å hele tiden utvikle seg for å overleve i et tøft marked.

Mediebedriftene lever av kompetansen som hver ansatt besitter og det er derfor viktig at de ansatte får muligheten til å holde seg oppdatert gjennom kompetanseheving. IJ, som i alle år har vært journalistenes eget kurssted, skal jobbe hardt for å være til god hjelp for å lette litt på det arbeidet, ved å tilby kompetanseheving av topp kvalitet.

Våre neste kurs #

Se alle kurs