Årets mediehus satser hardt på kompetanse
- Samfunnet blir mer og mer komplisert. Vi må utvikle oss, og vi må oppdatere fagkunnskapen vår. Samarbeidet med IJ har strukturert kompetanseplanen vår. Det er alltid tema, og nå får vi gjort det skikkelig. Det setter de ansatte pris på, sier redaktør Carl Gunnar Gundersen i Stavanger Aftenblad.

Fra venstre: Kjersti Sortland, Mai Simonsen fra IJ og Carl Gunnar Gundersen.
Under mediedagene i Bergen mottok Stavanger Aftenblad en av de gjeveste prisene man kan motta i bransjen – Årets mediehus.
- Kunnskapsheving og en tydelig kompetanseplan hjelper oss i å heve nivået i journalistikken. Det gjør oss trygge på at Aftenbladet kan oppfylle samfunnsoppdraget over tid, sier Gundersen.
Våren 2024 tok Stavanger Aftenblad kontakt med IJ fordi de ville i gang med en langsiktig kompetanseplan. Etter tre møter med ledelsen, klubbledere og HR, var omrisset av en toårig plan på plass. Kursingen startet raskt og til nå har de 80 redaksjonelt ansatte fordelt seg på 13 hel- og halvdagskurs. Noen har vært på flere kurs, noen er obligatoriske, men i sum har det vært en målrettet gjennomføring i samarbeid med IJ.
Stavanger Aftenblads sjefredaktør Kjersti Sortland har også tidligere jobbet systematisk og strategisk med kompetanse, og har erfart at det virker. Det har det også gjort i Stavanger, ifølge avisa selv.
- Å bli kåret til Årets mediehus er sammensatt av hard jobbing over mange, mange år, og en ny, tydelig og overordnet strategi, mens kompetansehevingen skjer under panseret og driver oss framover. Mediebransjen er røff. Endringene skjer raskt og kan være kompliserte å henge seg på. Jevnlig oppdatering er vesentlig for utviklingen og for å være et attraktivt mediehus for ansatte og leserne våre, sier Gundersen.
Vil din bedrift satse på langsiktig kompetanseheving? #
-
200 journalister står sterkere i møtet med falskt innhold
Journalister må håndtere langt mer feilinformasjon, falskt innhold og desinformasjon enn før. Til nå har 200 journalister valgt å skolere seg med verifiseringskurset Verifisering– ikke la deg lure!
-
Takk for tilliten i 50 år
I år markerer Stiftelsen Institutt for journalistikk (IJ) 50-år - en milepæl som understreker instituttets rolle i utviklingen av norsk journalistikk.
-
Har du oppdatert deg i det siste?
Aldri før har dét å være en god journalist, redaksjonell leder eller medieansatt vært så avhengig av kontinuerlig læring og oppdatering.